Tuesday 3 April 2012

JUTAWAN HARTANAH -Robert Kuok Hock Nien-



Aset RM45.7b: Robert Kuok kekal orang terkaya di Malaysia 


KUALA LUMPUR 16 Feb. - Robert Kuok mengekalkan kedudukannya sebagai orang Malaysia paling kaya, dengan aset bernilai RM45.7 bilion, walaupun kekayaannya susut 8.0 peratus, diikuti T Ananda Krishnan dan Tan Sri Teh Hong Piow dari Public Bank.

Tan Sri Lee Shin Cheng dari IOI Corporation Bhd mengekalkan kedudukan di tempat keempat manakala usahawan bumiputera terkaya di Malaysia ialah Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary, di tempat kelima, demikian menurut laporan Malaysian Business mengenai 40 rakyat Malaysia paling kaya.

Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Tan Sri Tony Fernandes berada pada kedudukan ke-15, dengan aset bernilai RM1.77 bilion. Malaysian Business berkata aset 40 orang paling kaya di Malaysia itu adalah berasaskan nilai pegangan mereka dalam syarikat-syarikat senaraian sehingga 20 Januari 2012. — BERNAMA


NOTA KAKI :

Senarai lengkap 20 orang paling kaya di Malaysia pada 2012 (sehingga 20 Jan, 2012):

1. Robert Kuok Hock Nien 45,700.00 KerryGroup/KuokGroup

2. T Ananda Krishnan 42,998.00 Usaha Tegas

3. Tan Sri Teh Hong Piow 12,642.01 Public Bank

4. Tan Sri Lee Shin Cheng 11,356.55 IOI Group

5. Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary 9,530.00 Albukhary Foundation

6. Tan Sri Quek Leng Chan 8,002.92 Hong Leong Malaysia

7. Tan Sri Lim Kok Thay 7,585.07 Genting Group

8. Puan Sri Lee Kim Hua 6,588.33 Genting Group

9. Tan Sri Tiong Hiew King 6,411.46 Rimbunan Hijau

10. Ong Beng Seng 4,919.56 Hotel Properties Ltd

11. Tan Sri Azman Hashim 3,470.00 Arab-Malaysian Corp

12. Tan Sri Vincent Tan Chee Yioun2,541.74 Berjaya Group

13. Datuk Mokhzani Mahathir 1,937.27 Kencana Petroleum

14. Datuk Lee Yeow Chor 1,787.85 IOI Group

15. Tan Sri Tony Fernandes 1,772.42 AirAsia

16. Lee Yeow Seng 1,746.00 IOI Group

17. Tan Sri Lau Cho Kun 1,721.64 Hap Seng Consolidated

18. Tan Sri Yeoh Tiong Lay1,711.84 YTL Group

19. Tan Sri Lee Oi Hian 1,589.97 Batu Kawan

20. Datuk Lee Hau Hian 1,586.18 Batu Kawan

BIODATA 
LAHIR: 6, Oktober 1923, di Johor Baru, Malaya
PENDIDIKAN: Kolej Raffles, Singapura
KELUARGA: Berkahwin dua kali, lapan anak
Robert Kuok Hock Nien adalah dikatakan orang terkaya di Malaysia. Manakala penyerahan kuasa yang lebih kepada generasi akan datang, Kuok kekal sebagai lelaki yang bertanggungjawab, dan dia menggunakan masa yang sukar untuk melatih penggantinya.
Menurut Forbes nilai bersih kekayaanya yang dianggarkan sekitar AS $ 10 bilion pada Mei 2008, menjadikan beliau orang yang terkaya di Asia Tenggara




ZAMAN MUDA
Robert Kuok Hock Nien dilahirkan pada tahun 1923 di Johor Bahru, merupakan anak seorang peniaga komoditi yang baik. Bandar nenek moyang beliau adalah di Fujian, China.
Beliau bersekolah di Kolej Raffles di Singapura.
Robert adalah Menteri Kanan Lee Kuan Yew dalam lewat 40-an. Selepas tamat pengajian, beliau membantu di syarikat nenek moyangnya, dan mengasaskan Kuok Brothers Sdn Bhd pada tahun 1949.

Penguasaan Perniagaan
Selepas mengasaskan Kuok Brothers Sdn Bhd, Kuok 1 mula melabur dalam perniagaan penapisan gula. Pada tahun 1957, Tanah Melayu mencapai kemerdekaan daripada kolonial menguasai bahasa Inggeris. Kuok segera merampas peluang untuk mewujudkan rangkaian perniagaan di seluruh Malaysia. Beliau juga menguasai selok-belok komoditi yang didagangkan di London 50-an. Oleh 70-an, beliau telah dikenali sebagai "Raja Gula" kerana dia menguasai sehingga 10 peratus  pasaran gula global.
Selepas mencapai kejayaan dalam perniagaan penapisan gula, dia dengan pantas bergerak ke dalam perniagaan lain, dan menubuhkan kilang tepung terbesar di Malaysia.
Beliau telah membentuk pakatan strategik bersama pihak yang lain. Dengan kerjasama bersama kerajaan untuk membentuk sebuah syarikat perkapalan, dan kemudiannya membina hotel, bangunan pejabat dan pusat konvensyen. Beliau dan rakan-rakannya telah menubuhkan bank. Oleh itu, melalui perniagaan celik, terbuka minda dan hubungannya, beliau telah mempelbagaikan perniagaannya. Selain daripada itu beliau banyak memiliki perusahaan di Malaysia. Perusahaan Robert beroperasi di banyak negara dan lain-lain wilayah seperti Singapura, Thailand, China, Indonesia, Fiji dan Australia. Kepentingan perniagaan beliau berada di dari ladang tebu, penapisan gula, 4 pengilangan, makanan haiwan, minyak dan perlombongan, hotel, hartanah, perdagangan dan barang.

Robert Kuok Hock Nien mengawal Hotel Shangri-La dan Rantaian Resorts, Kerry Group, Perlis Plantations Bhd, dan berpuluh-puluh syarikat lain. Di Bursa Saham Kuala Lumpur, di bawah milik keluarga Kuok Brothers Sdn Bhd, beliau mendapat bernilai pasaran sebanyak RM2.1 bilion (1997), walaupun pegangan seluruh dunia awam yang diniagakan itu mungkin bernilai lebih daripada 10 kali ganda.

BIOGRAFI
Bapa Kuok tiba di Tanah Melayu dari Fujian, China pada awal abad ke-20, dan Kuok adalah anak bongsu daripada tiga bersaudara, lahir pada 6 Oktober 1923, di Johor Bahru. Dia mendakwa beliau bermula dalam perniagaan sebagai budak pejabat, dan kemudiannya memulakan perniagaan dengan sokongan saudara-mara '. Malah, selepas tamat pengajian, beliau bekerja di jabatan bijirin konglomerat industri Jepun Mitsubishi antara 1942 dan 1945
Robert Kuok dan dua saudara lelakinya mengasaskan Kuok Brothers Sdn Bhd pada tahun 1949, perdagangan komoditi pertanian. Di bawah kerajaan baru pasca-kolonial ini, Kuok bermula dalam perniagaan gula. Pada tahun 1961, beliau membuat rampasan kuasa dengan membeli gula murah dari India sebelum harga melonjak. Beliau terus melabur dengan banyak dalam penapisan gula, 80% daripada pasaran gula Malaysia yang dikawal dengan pengeluaran 1.5 juta tan metrik, bersamaan dengan 10% daripada pengeluaran dunia, dan sebagainya yang diperolehi nama samaran "Gula Raja Asia".
Pada 1971, beliau membina hotel pertama Shangri-La, di Singapura. Karier beliau ke Hong Kong adalah pada tahun 1977, apabila beliau mengambil alih sebidang tanah yang baru ditambak Tsim Sha Tsui Timur tepi laut, di mana beliau membina hotel yang kedua, Kowloon Shangri-La. Pada tahun 1993, Kumpulan Kerry beliau mengambilalih 34.9% kepentingan dalam Pos Pagi China Selatan daripada Perbadanan Berita Murdoch.
Syarikat beliau mempunyai pelaburan di banyak negara, termasuk Singapura, Thailand, China, Indonesia, Fiji dan Australia. Perniagaan di China termasuk 10 syarikat pembotolan Coca Cola, pemilikan Pusat Dagangan Dunia Beijing.
Pengaruh politik beliau disahkan oleh beliau telah dipilih sebagai salah satu penasihat pada masa hadapan Hong Kong dalam runup pemindahan kedaulatan Hong Kong dan kepentingan minoriti dalam CITIC Pacific. Beliau juga memainkan peranan penting dalam menyampaikan maklumat dan menetapkan mesyuarat di antara kerajaan Malaysia dan China membawa kepada pengiktirafan lintang diplomatik kedua-dua negara.
Robert Kuok Hock Nien telah berkahwin dua kali dan mempunyai lapan orang anak. Beliau secara rasmi bersara daripada Kumpulan Kerry pada 1 April, 1993. Pada masa kini, Kuok Khoon Ean salah satu anak-anak Robert, mengendalikan kebanyakan operasi sehari-hari perniagaan. Beliau kini menetap di Hong Kong.


1 comment:

  1. Good to read, Robert Kuok Hock Nien is an influential Malaysian Chinese businessman. According to Forbes his net worth is estimated to be around $10 billion on May 2008. Visit below page for Robert Kuok Hock Nien notes on the past sixty years:
    http://kidbuxblog.com/robert-kuok-hock-nien-notes-on-the-past-sixty-years/

    ReplyDelete